Små kryb invaderer Museum Østjylland

Kom helt tæt på insekter af alle slags i ny særudstilling, der nu åbner på Museum Østjylland i Kulturhuset. Her kan du kigge nærmere på fascinerende insekter som eghjort, grønvinget græsløber og mnemosyne sommerfugl. Insekter, som i dag alle er uddøde eller meget sjældne i den danske natur.

Store og små insekter myldrer fra den 3. maj ind på Museum Østjylland i Kulturhuset – dog heldigvis kun i form af fotos af insekter og for længst afdøde eksemplarer. I særudstillingen Insekt - Se det store i de små kan du hele sommeren og frem til midten af oktober opleve en verden af forunderlige insekter, hvoraf flere af dem er uddøde eller sjældne i dag. Foto: Museum Østjylland

Dyk også ned i fortællingen om urmager og zoolog Hjalmer Ussing fra Randers, der gennem et langt liv interesserede sig lidenskabeligt for natur og dyreliv.
Udstillingen er blevet til i tæt samarbejde med Nationalpark Mols Bjerge.
Gratis adgang.

Ny særudstilling: Insekt – Se det store i de små, fredag den 3. maj - søndag den 20. oktober 2024.
Sted: Museum Østjylland i Kulturhuset, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Gratis.

Nogle af insekterne er i udstillingen forstørret op i to meter høje fotografier, så du som gæst kan studere hver en detalje af de små dyr. Udstillingen består både af fotos og over 100 år gamle insektkasser med dyr fundet på Djursland.

”Det er en æstetisk smuk og fascinerende udstilling, som vil være en oplevelse for vores gæster at gå på opdagelse i. Samtidig maner udstillingen til eftertanke og refleksion over vores forunderlige natur, insekter og dyrs levesteder og over deres levevilkår, der er under pres,” fortæller Maria Louise Elgård Rasmussen, leder af Kommunikation og Formidling på Museum Østjylland.

Udstiller uddøde insekter

Skatkammer Siam i Ebeltoft er en del af Museum Østjylland. Under renovering af den gamle siamesiske samling, genopstod en idé om at kigge nærmere på en 110 år gammel insektsamling, som også indgår i særudstillingen Insekt – se det store i de små.

"Gennem lang tid har vi haft lyst til at undersøge, om de insekter, som den lokale eventyrer Rasmus Havmøller indsamlede på Ebeltoftegnen omkring 1907, stadig er her. Derfor er vi meget glade for, at Nationalparken var med på den idé og kunne artsbestemme og undersøge insekterne nærmere,” forklarer museumsinspektør Lea Glerup Møller fra Museum Østjylland.

"Efter undersøgelserne måtte vi konstatere, at en del af insekterne fra samlingen er uddøde eller yderst sjældne. Det skyldes primært mangel på levesteder,” fortæller Susanne Krogstrup, kulturmedarbejder hos Nationalpark Mols Bjerge.

Insekters summen forstummer

Den sørgelige tendens ses overalt på kloden, hvor insekternes summen forstummer. Til gengæld svirrer det i luften med udtryk som biodiversitetskrise og den sjette masseuddøen. Med udstillingen håber Museum Østjylland og Nationalpark Mols Bjerge at vække interessen for naturens skatkiste af former, farver og finurlige sammenhænge og måske ovenikøbet inspirere nogle til at gøre en indsats for insekterne.

Det er nationalparkens naturmedarbejder Feike van der Woude, der har fotograferet insekter fra Naturhistorisk Museum og fra eventyreren Rasmus Havmøllers samling af lokale insekter.

Zoolog af hjertet

Udstillingen Insekt – Se det store i de små byder også på et lokalt islæt i form af fortællingen om Hjalmar Ussing fra Randers, der var urmager af profession og zoolog af hjertet. Han kendte hvert et hjørne af insekt- og dyrelivet i og langs Gudenåen og Randers Fjord og deltog i videnskabelige undersøgelser af Jyllands åer og de danske farvande.

Mange har op gennem 1900-tallet også kunnet fordybe sig i hans indsigtsfulde artikler i Randers Amtsavis eller i naturhistoriske tidsskrifter. For sit bidrag til folkeoplysningen fik Hjalmar Ussing i 1940 ridderkorset.

Særudstillingen Insekt – Se det store i de små kan opleves frem til søndag den 20. oktober 2024.

For mere information kontakt:
Leder af Kommunikation og Formidling Maria Louise Elgård Rasmussen på tlf. 3062 9802 eller på mlr@museumoj.dk