Insekt – Se det store i de små

Fra fredag den 3. maj til søndag den 20. oktober 2024

Nogle insekter skal man i dag være heldig for støde på i den danske natur.
Andre insekter er helt uddøde.
For kun få årtier siden kendte ingen til nutidens biodiversitetskrise, og kun få skænkede insekternes levevilkår en tanke. Insekter var der bare, overalt og ofte som en irriterende summen, kriblen og stikken midt i sommerens havehygge.

I sommerens og efterårets særudstilling kommer du helt tæt på insekter af alle slags. Kig nærmere på fascinerende insekter som eghjort, grønvinget græsløber og mnemosyne sommerfugl, som i dag alle er uddøde eller meget sjældne i den danske natur. Nogle af insekterne er i udstillingen forstørret op i to meter høje fotografier, så du som gæst kan studere hver en detalje af de små dyr.

Udstillingen består både af fotos og insektkasser med dyr fundet på Djursland for over 100 år siden. Det er eventyren Rasmus Havmøller fra Ebeltoft, der i begyndelsen af 1900-tallet har samlet insekterne, hvoraf flere i dag er uddøde.

I udstillingen får du også fortællingen om urmager og zoolog Hjalmer Ussing fra Randers, der gennem et langt liv interesserede sig lidenskabeligt for natur og dyreliv. Han kendte hvert et hjørne af insekt- og dyrelivet i og langs Gudenåen og Randers Fjord og deltog i videnskabelige undersøgelser af Jyllands åer og de danske farvande. Mange har op gennem 1900-tallet også kunnet fordybe sig i hans indsigtsfulde artikler i Randers Amtsavis eller i naturhistoriske tidsskrifter.

Insekt – se det store i de små er en æstetisk smuk og fascinerende udstilling, som er en oplevelse at gå på opdagelse i. Samtidig maner udstillingen til eftertanke og refleksion over vores forunderlige natur, insekter og dyrs levesteder og over deres levevilkår, der er under pres.

Det er nationalparkens naturmedarbejder Feike van der Woude, der har fotograferet insekter fra Naturhistorisk Museum og fra eventyreren Rasmus Havmøllers samling af lokale insekter.

Udstillingen er blevet til i tæt samarbejde med Nationalpark Mols Bjerge.

Sted: Museum Østjylland, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.